К основному контенту
Ієрогліф, про який сьогодні піде мова, має кілька значень. Він читається «дао» (dào); основні його визначення: «шлях» у значенні «дорога», а також «шлях» у значенні «життєвий шлях людини».

Сучасне зображення:


Стародавнє зображення:


Ієрогліф складається з двох елементів — лівого і правого:


У свою чергу лівий елемент ієрогліфа складається з:

      

Якщо поєднати значення цих частин, то вийде «рухатися по головній дорозі». Тобто це і є «шлях-дорога».
Виник цей ієрогліф у даоській релігії, де він позначає життєвий шлях людини — «рух до головного», тобто рух до справжньої мети людського життя — до духовного просвітління через самовдосконалення. У зв'язку з цим, нижня частина лівого елементу ієрогліфа означає також «перешкода», що говорить про те, що шлях цей є тернистим, не простим і, щоб пройти його, треба подолати безліч перешкод.













Культура стародавнього Китаю: Любити те, чого ніколи не бачив — ідіома 50


Йє-гун славився своєю любов’ю до драконів. Але, коли перед ним з’явився справжній дракон, він страшенно перелякався і почав кликати на допомогу

Йє-гун славився своєю любов’ю до драконів. Але, коли перед ним з’явився справжній дракон, він страшенно перелякався і почав кликати на допомогу. Ілюстрація: Кетрін Чан/Велика Епоха

У період Весни й Осені (770—476 до н.е.) у царстві Чу жила людина на ім’я Чу Чжулян, що називала себе Йє-гуном*.
Йє-гун славився своєю любов’ю до драконів. Він настільки їх любив, що намальовані або вирізані дракони були в нього вдома майже всюди — на стінах, дверях, вікнах, балках і колонах. Його одяг був розшитий драконами, і він часто казав іншим, що більше за все любить драконів.
Коли небесний дракон дізнався про цю пристрасть гуна, то був глибоко зворушений. Він вирішив відвідати Йє-гуна, аби висловити йому свою подяку. Але, коли дракон постав перед ним, ця людина, побачивши істоту, настільки перелякалася, що покликала на допомогу.
Дракон подумав, що це дуже дивно і запитав: «Адже я чув, що ти більше за все любиш драконів. Чому ж ти, побачивши мене, так злякався?»
Тремтячи, Йє-гун відповів: «Я люблю лише зображення драконів; бачити тебе — це інше!» Після цього людина вибігла з будинку так швидко, як тільки могла.
Відтоді люди дізналися, що Йє-гун любить лише намальованих чи вирізаних драконів, а не справжніх.
Цей сюжет був включений у «Нові передмови» Лю Сяна**, письменника епохи династії Західна Хань (206 р. до н.е. — 23 р. н.е.).
Завдяки цій історії і виникла ідіома 葉公好龍 (yè gōng hào lóng), — дослівно «Йє-гун любить драконів», — що означає «любити те, чого ніколи не бачив».
Сьогодні ця ідіома використовується для висміювання пихатих і лицемірних людей.
*Гун — у стародавньому Китаї посада, подібна до міністра, або титулу герцога у Європі.
**Лю Сян (77—6 рр. до н.е.) — вчений і письменник епохи династії Західна Хань. Він глибоко вивчив такі вчені галузі, як історія, літературна бібліографія й астрономія. Він був особливо відомий тим, що виправляв помилки в давніх текстах і відносив їх до різних розділів, аби впорядкувати велику імператорську бібліотеку.





































Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Історія ДАОсизму

Даоси́зм  — китайське традиційне вчення, в якому присутні елементи релігії, містики, ворожіння, шаманізму, медитацій, а також традиційної філософії й науки. Послідовників даосизму називають даосами. Вважають, що цю течію заснував Жовтий імператор (родоначальник всіх китайців). В історії даосизму відбувся поділ учення на філософський даосизм (дао цзя), що розвинувся в неодаосизм, і релігійний (дао цзяо), що включив алхімію, демонологію, лікування. За час свого існування даосизм не створив єдиної церкви, а догматичні положення його ортодоксальних напрямів не сформувалися в конкретний, спільний для всіх вірян догмат. Це відбилося на поліморфізмі даоської доктрини, особливостях ритуальної діяльності і організаційних рівнях. Проте даосизм є цілісним соціокультурним феноменом, що робить значний вплив на життя сучасного китайського суспільства. Даосизм виник в IV—III ст. до н. е. і його виникнення пов'...

Хто такі даоси?

" ... Він таїть в собі чистоту-добро і зберігає Первозданну простоту, не знає ні пристрастей, ні смутку і є порожній досконалої істини. Його життя рівна і проста, його звички чисті і прісні. Він все обіймає в безмежжя свого духу і тотожний первинному Хаосу своєю природністю. Ге Хун трактат «Баопу-цзи» Перш ніж говорити про «даоське мислення», варто також згадати про самих даосів, що використовують його принципи в життя-практиці. Звичайно, даоси - це, перш за все, люди, які прагнуть до духовного розвитку. Тобто вони постійно пам'ятають про Дао, спустошують своє серце-свідомість, очищаючи його від затьмарень і помилок, піклуються про своє здоров'я, розвивають не тільки дух, але і тіло, намагаються осягнути свою Початкову природу за допомогою даоських методів. При цьому багато даосів в певні періоди свого життя перебували в соціумі, але все одно зберігали постійний намір слідувати по Шляху Дао і вирощували внутрішнє прагнення пізнати свою Початкову природу. Що...
Біографія Лао-Цзи Лао-Цзи (з кит. 老子 — Старе Немовля, Мудрий Старець) (604 до н. е. — 531 до н. е.) — китайський філософ, що вважається засновником даосизму, автор трактату «Дао де цзін» (Канон Шляху і благодаті, інша назва «Три вози» — написаний на бамбуку займав три вози). Відомий також як Лі Ер (кит. 李耳). Приписане йому вчення «Дао Де Цзін» походить із 3 століття до н. е. Вже в ранньому даосизмі Лао-цзи стає легендарною фігурою і починається процес його обожнювання. Легенди оповідають про його чудове народження (мати носила його декілька десятків років і народила старим — звідки й ім'я його, «Старе немовля», хоча той же знак «цзи» означав одночасно і поняття «мудрець», так що ім'я його можна перекладати як «Старий мудрець», «Мудрий старий») і про його відбуття з Китаю. Найвідоміший варіант біографії Лао-цзи повідомляється Сима Цянєм: Лао-цзи народився в царстві Чу на півдні Китаю. Велику частину свого життя він служив хранителем царської бібліотеки держави...